A-
A+
Pakantien silta Alavallissa kaipaa kipeästi kunnostusta.
Terhi Rintala
Terhi Rintala
Kurikan tekninen lautakunta on myöntänyt Pakantien tiekunnalle perusparannusavustuksen, jonka suuruus on 80 prosenttia ELY-keskuksen avustuksen jälkeen jäljelle jäävästä osuudesta. Sen määrä on korkeintaan 66 140 euroa.
ELY-keskus myönsi tänä syksynä Pakantien tienhoitokunnalle valtionavustusta sillan uusimiseen 330 700 euroa. ELY-keskukselta saatava avustus on 75 prosenttia hyväksytyistä kustannuksista, kuitenkin enintään 248 025 euroa.
Kurikan kaupungin yksityisteiden avustussäännön mukaisesti kaupungin avustus maksetaan jäljelle jäävästä osuudesta, jos tiekunta saa valtion avustusta.
Avustusten jälkeen tiekunnalle jäävä osuus on 16 535 euroa.
Tiekunnan mukaan Pakantien silta oli mennyt siihen kuntoon, ettei se kestä painoja, jotka siihen kohdistuvat maa- ja metsätalousliikenteestä. Silta ei ole kierrettävissä raskailla ajoneuvoilla.
– Toista kautta pääsee esimerkiksi postiautolla Yli-Kohtamäen siltaa, mutta siinä on kolmen tonnin painorajoitus, joka estää raskaammat kuljetukset. Meille tämä on pääreitti, jolle ei ole korvaavaa, sanoo Pakantien tiehoitokunnan sihteeri Jorma Kuuppelomäki.
Anomuksessa todettiin myös, että sillan kansi on iästä johtuen käyttöikänsä päässä ja maatuet ovat uoman virtauksen kasvun johdosta paljastuneet ja ovat käytännössä ilmassa.
– Sillan ongelmana on sen alla oleva Hirvijoen virtaus, joka on melko voimakas. Sillan alle on tehty joskus pohjapatoakin, mutta virtaus on syönyt jokea alaspäin ainakin puoli metriä.
Ensiapuna on käytetty vuosien mittaan poikkipuita, karkeaa kiveä ja mursketta.
– Näillä ratkaisuilla on saatu siirrettyä sillan uusimista eteenpäin, mutta lopulliseksi ratkaisuksi niistä ei ole ollut. Ilman valtionavustusta tiekunnalla ei olisi ollut mahdollisuutta uusia siltaa.
Pakantien silta on rakennettu 1970-luvun alkupuolella, joten sillä on ikää pian 50 vuotta.
Tiekunta kokoontuu tällä viikolla ja päättää miten asiassa edetään.
– Haasteena on se, että sillan peruskorjauksen ajaksi meillä pitäisi olla vaihtoehtoinen reitti käytössä. Jos sellaista ei saada, eläinten hyvinvointi vaarantuu.
Korjauksen ajankohta on mietittävä tarkasti, jotta vaihtoehtoisia reittejä voidaan saada käyttökuntoon.
– Näillä sateilla ei esimerkiksi peltotietä pystytä kunnostamaan käyttöön.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Pakantien silta Alavallissa kaipaa kipeästi kunnostusta.
Terhi Rintala
Terhi Rintala
Kurikan tekninen lautakunta on myöntänyt Pakantien tiekunnalle perusparannusavustuksen, jonka suuruus on 80 prosenttia ELY-keskuksen avustuksen jälkeen jäljelle jäävästä osuudesta. Sen määrä on korkeintaan 66 140 euroa.
ELY-keskus myönsi tänä syksynä Pakantien tienhoitokunnalle valtionavustusta sillan uusimiseen 330 700 euroa. ELY-keskukselta saatava avustus on 75 prosenttia hyväksytyistä kustannuksista, kuitenkin enintään 248 025 euroa.
Kurikan kaupungin yksityisteiden avustussäännön mukaisesti kaupungin avustus maksetaan jäljelle jäävästä osuudesta, jos tiekunta saa valtion avustusta.
Avustusten jälkeen tiekunnalle jäävä osuus on 16 535 euroa.
Tiekunnan mukaan Pakantien silta oli mennyt siihen kuntoon, ettei se kestä painoja, jotka siihen kohdistuvat maa- ja metsätalousliikenteestä. Silta ei ole kierrettävissä raskailla ajoneuvoilla.
– Toista kautta pääsee esimerkiksi postiautolla Yli-Kohtamäen siltaa, mutta siinä on kolmen tonnin painorajoitus, joka estää raskaammat kuljetukset. Meille tämä on pääreitti, jolle ei ole korvaavaa, sanoo Pakantien tiehoitokunnan sihteeri Jorma Kuuppelomäki.
Anomuksessa todettiin myös, että sillan kansi on iästä johtuen käyttöikänsä päässä ja maatuet ovat uoman virtauksen kasvun johdosta paljastuneet ja ovat käytännössä ilmassa.
– Sillan ongelmana on sen alla oleva Hirvijoen virtaus, joka on melko voimakas. Sillan alle on tehty joskus pohjapatoakin, mutta virtaus on syönyt jokea alaspäin ainakin puoli metriä.
Ensiapuna on käytetty vuosien mittaan poikkipuita, karkeaa kiveä ja mursketta.
– Näillä ratkaisuilla on saatu siirrettyä sillan uusimista eteenpäin, mutta lopulliseksi ratkaisuksi niistä ei ole ollut. Ilman valtionavustusta tiekunnalla ei olisi ollut mahdollisuutta uusia siltaa.
Pakantien silta on rakennettu 1970-luvun alkupuolella, joten sillä on ikää pian 50 vuotta.
Tiekunta kokoontuu tällä viikolla ja päättää miten asiassa edetään.
– Haasteena on se, että sillan peruskorjauksen ajaksi meillä pitäisi olla vaihtoehtoinen reitti käytössä. Jos sellaista ei saada, eläinten hyvinvointi vaarantuu.
Korjauksen ajankohta on mietittävä tarkasti, jotta vaihtoehtoisia reittejä voidaan saada käyttökuntoon.
– Näillä sateilla ei esimerkiksi peltotietä pystytä kunnostamaan käyttöön.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Pakantien silta Alavallissa kaipaa kipeästi kunnostusta.
Terhi Rintala
Terhi Rintala
Kurikan tekninen lautakunta on myöntänyt Pakantien tiekunnalle perusparannusavustuksen, jonka suuruus on 80 prosenttia ELY-keskuksen avustuksen jälkeen jäljelle jäävästä osuudesta. Sen määrä on korkeintaan 66 140 euroa.
ELY-keskus myönsi tänä syksynä Pakantien tienhoitokunnalle valtionavustusta sillan uusimiseen 330 700 euroa. ELY-keskukselta saatava avustus on 75 prosenttia hyväksytyistä kustannuksista, kuitenkin enintään 248 025 euroa.
Kurikan kaupungin yksityisteiden avustussäännön mukaisesti kaupungin avustus maksetaan jäljelle jäävästä osuudesta, jos tiekunta saa valtion avustusta.
Avustusten jälkeen tiekunnalle jäävä osuus on 16 535 euroa.
Tiekunnan mukaan Pakantien silta oli mennyt siihen kuntoon, ettei se kestä painoja, jotka siihen kohdistuvat maa- ja metsätalousliikenteestä. Silta ei ole kierrettävissä raskailla ajoneuvoilla.
– Toista kautta pääsee esimerkiksi postiautolla Yli-Kohtamäen siltaa, mutta siinä on kolmen tonnin painorajoitus, joka estää raskaammat kuljetukset. Meille tämä on pääreitti, jolle ei ole korvaavaa, sanoo Pakantien tiehoitokunnan sihteeri Jorma Kuuppelomäki.
Anomuksessa todettiin myös, että sillan kansi on iästä johtuen käyttöikänsä päässä ja maatuet ovat uoman virtauksen kasvun johdosta paljastuneet ja ovat käytännössä ilmassa.
– Sillan ongelmana on sen alla oleva Hirvijoen virtaus, joka on melko voimakas. Sillan alle on tehty joskus pohjapatoakin, mutta virtaus on syönyt jokea alaspäin ainakin puoli metriä.
Ensiapuna on käytetty vuosien mittaan poikkipuita, karkeaa kiveä ja mursketta.
– Näillä ratkaisuilla on saatu siirrettyä sillan uusimista eteenpäin, mutta lopulliseksi ratkaisuksi niistä ei ole ollut. Ilman valtionavustusta tiekunnalla ei olisi ollut mahdollisuutta uusia siltaa.
Pakantien silta on rakennettu 1970-luvun alkupuolella, joten sillä on ikää pian 50 vuotta.
Tiekunta kokoontuu tällä viikolla ja päättää miten asiassa edetään.
– Haasteena on se, että sillan peruskorjauksen ajaksi meillä pitäisi olla vaihtoehtoinen reitti käytössä. Jos sellaista ei saada, eläinten hyvinvointi vaarantuu.
Korjauksen ajankohta on mietittävä tarkasti, jotta vaihtoehtoisia reittejä voidaan saada käyttökuntoon.
– Näillä sateilla ei esimerkiksi peltotietä pystytä kunnostamaan käyttöön.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely