A-
A+
”Vanhemmat kyllä miettivät sitä, loppuuko lapsuus lyhyeen, kun eskari alkaa jo viisivuotiaana. On hyvä, että siitä keskusteltiin. Esikoulussa ja etenkin tässä kokeilussa korostuu leikin kautta oppiminen.”
Terhi Rintala
Elokuussa Suomessa aloitettiin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu, johon opetus- ja kulttuuriministeriö valitsi yhdeksi kokeilukunnaksi Kurikan.
– Kun tieto tästä tuli, toivoin heti, että pääsisimme mukaan, Iloniemen päiväkodin johtaja Johanna Kalakoski tunnustaa.
Kun Iloniemi vielä valittiin toiseksi Kurikasta mukana olevaksi päiväkodiksi, eskariopena työskennellyt Kalakoski haaveili siitä, että pääsisi itse vetämään kaksivuotista ryhmää. Kesän mittaan työkuviot muuttuivat, ja Kalakoskesta tuli päiväkodin johtaja.
– Meillä on hyvät ja taitavat esikouluopettajat molemmissa ryhmissä. Tuntuu mukavalta, jos pääsee joskus sijaistamaan jompaakumpaa, Johanna Kalakoski sanoo hymyillen.
Kaksivuotisen kokeiluryhmän rinnalla Iloniemen päiväkodissa jatkaa yksivuotinen esikouluryhmä.
Kokeilun aloitti vuonna 2016 syntyneiden ikäluokka. Ryhmässä on 20 lasta. Kiinnostusta olisi ollut Iloniemen päiväkodin ulkopuoleltakin, mutta osallistumismahdollisuutta tarjottiin omassa päiväkodissa jo oleville lapsille ja kahdelle sellaiselle lapselle, jotka eivät vielä olleet päivähoidon piirissä. Vain yksi jätti mahdollisuuden käyttämättä.
– Vanhemmat kyllä miettivät sitä, loppuuko lapsuus lyhyeen, kun eskari alkaa jo viisivuotiaana. On hyvä, että siitä keskusteltiin. Esikoulussa ja etenkin tässä kokeilussa korostuu leikin kautta oppiminen. Leikki on lapsen oppimisympäristö ja keskeinen väline uuden oppimiseen.
Kun esikoulu alkoi vuonna 2000, ajatukset sen sisällöstä olivat lähempänä koulumaisuutta.
– Meillä oli oppikirjoja, joita täytettiin. Nyt materiaali tehdään itse ja siinä hyödynnetään lasten omia kiinnostuksen kohteita.
Moni vanhemmista koki hyvänä, että kahden vuoden aikana on enemmän aikaa totutella koulun aloittamiseen ja kehittää sosiaalisia taitoja.
– Päiväkodin väelle se tarjoaa pidemmän ajan tehdä suunnitelmallista työtä, jos joku tarvitsee enemmän tukea taitojensa kanssa.
Eskariope Heidi Sillanpää korostaa ajan merkitystä.
– Taitoja saadaan harjoitella kaksi vuotta. Ei ole kiire.
Myös lapsilta kerättiin etukäteen ajatuksia siitä, miten he eskarin kokevat.
– Moni tuli pihalla puhumaan siitä, että meistäkin tulee eskarilaisia. Kun lapset ovat olleet innostuneita, vanhemmatkin ovat syttyneet asialle, Johanna Kalakoski sanoo.
Kokeiluryhmä nimettiin Iloniemen päiväkodissa Kissankäpäläksi. Se jakautuu vielä kolmeen pienryhmään - siniseen, punaiseen ja keltaiseen taloon. Matleena kuuluu punaiseen taloon ja Inna keltaiseen.
– Eskarissa tuntuu melkein koululaiselta, Matleena pohtii.
Tytöt eivät osaa ratkaista, mikä eskarissa on ollut mukavinta.
– Kaikki on ollut kivaa. Haluan oppia lukemaan, Matleena haaveilee.
– Niin mäkin. Osaan jo vähän, Inna lisää ja tapailee kirjaimia malliksi.
Parhaillaan Kissankäpälässä perehdytään kolmeen eri aihepiiriin 4-5 viikon jaksossa. Sinä aikana pienryhmät kiertävät ja toiminta vaihtuu sujuvasti.
– Jos joku aihepiiri kiinnostaa lapsia erityisesti, siihen voidaan perehtyä tarkemmin, Johanna Kalakoski kertoo.
Heidi Sillanpää varoitti vanhempia, että kotonakin on luvassa puhetta luurangoista. Yksi kolmesta aiheesta on tällä hetkellä ihmisen anatomia.
– Olemme piirtäneet paperille jokaisen hahmon ja lisänneet siihen vähitellen luita ja lihaksia. Ruoansulatuskin tulee vastaan aikanaan, Heidi-ope lupaa.
– Jee, sanovat Matleena ja Inna kuorossa.
Kun leikki on oppimisen pohjana, jaksetaan innostua ruoansulatuksestakin.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
”Vanhemmat kyllä miettivät sitä, loppuuko lapsuus lyhyeen, kun eskari alkaa jo viisivuotiaana. On hyvä, että siitä keskusteltiin. Esikoulussa ja etenkin tässä kokeilussa korostuu leikin kautta oppiminen.”
Terhi Rintala
Elokuussa Suomessa aloitettiin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu, johon opetus- ja kulttuuriministeriö valitsi yhdeksi kokeilukunnaksi Kurikan.
– Kun tieto tästä tuli, toivoin heti, että pääsisimme mukaan, Iloniemen päiväkodin johtaja Johanna Kalakoski tunnustaa.
Kun Iloniemi vielä valittiin toiseksi Kurikasta mukana olevaksi päiväkodiksi, eskariopena työskennellyt Kalakoski haaveili siitä, että pääsisi itse vetämään kaksivuotista ryhmää. Kesän mittaan työkuviot muuttuivat, ja Kalakoskesta tuli päiväkodin johtaja.
– Meillä on hyvät ja taitavat esikouluopettajat molemmissa ryhmissä. Tuntuu mukavalta, jos pääsee joskus sijaistamaan jompaakumpaa, Johanna Kalakoski sanoo hymyillen.
Kaksivuotisen kokeiluryhmän rinnalla Iloniemen päiväkodissa jatkaa yksivuotinen esikouluryhmä.
Kokeilun aloitti vuonna 2016 syntyneiden ikäluokka. Ryhmässä on 20 lasta. Kiinnostusta olisi ollut Iloniemen päiväkodin ulkopuoleltakin, mutta osallistumismahdollisuutta tarjottiin omassa päiväkodissa jo oleville lapsille ja kahdelle sellaiselle lapselle, jotka eivät vielä olleet päivähoidon piirissä. Vain yksi jätti mahdollisuuden käyttämättä.
– Vanhemmat kyllä miettivät sitä, loppuuko lapsuus lyhyeen, kun eskari alkaa jo viisivuotiaana. On hyvä, että siitä keskusteltiin. Esikoulussa ja etenkin tässä kokeilussa korostuu leikin kautta oppiminen. Leikki on lapsen oppimisympäristö ja keskeinen väline uuden oppimiseen.
Kun esikoulu alkoi vuonna 2000, ajatukset sen sisällöstä olivat lähempänä koulumaisuutta.
– Meillä oli oppikirjoja, joita täytettiin. Nyt materiaali tehdään itse ja siinä hyödynnetään lasten omia kiinnostuksen kohteita.
Moni vanhemmista koki hyvänä, että kahden vuoden aikana on enemmän aikaa totutella koulun aloittamiseen ja kehittää sosiaalisia taitoja.
– Päiväkodin väelle se tarjoaa pidemmän ajan tehdä suunnitelmallista työtä, jos joku tarvitsee enemmän tukea taitojensa kanssa.
Eskariope Heidi Sillanpää korostaa ajan merkitystä.
– Taitoja saadaan harjoitella kaksi vuotta. Ei ole kiire.
Myös lapsilta kerättiin etukäteen ajatuksia siitä, miten he eskarin kokevat.
– Moni tuli pihalla puhumaan siitä, että meistäkin tulee eskarilaisia. Kun lapset ovat olleet innostuneita, vanhemmatkin ovat syttyneet asialle, Johanna Kalakoski sanoo.
Kokeiluryhmä nimettiin Iloniemen päiväkodissa Kissankäpäläksi. Se jakautuu vielä kolmeen pienryhmään - siniseen, punaiseen ja keltaiseen taloon. Matleena kuuluu punaiseen taloon ja Inna keltaiseen.
– Eskarissa tuntuu melkein koululaiselta, Matleena pohtii.
Tytöt eivät osaa ratkaista, mikä eskarissa on ollut mukavinta.
– Kaikki on ollut kivaa. Haluan oppia lukemaan, Matleena haaveilee.
– Niin mäkin. Osaan jo vähän, Inna lisää ja tapailee kirjaimia malliksi.
Parhaillaan Kissankäpälässä perehdytään kolmeen eri aihepiiriin 4-5 viikon jaksossa. Sinä aikana pienryhmät kiertävät ja toiminta vaihtuu sujuvasti.
– Jos joku aihepiiri kiinnostaa lapsia erityisesti, siihen voidaan perehtyä tarkemmin, Johanna Kalakoski kertoo.
Heidi Sillanpää varoitti vanhempia, että kotonakin on luvassa puhetta luurangoista. Yksi kolmesta aiheesta on tällä hetkellä ihmisen anatomia.
– Olemme piirtäneet paperille jokaisen hahmon ja lisänneet siihen vähitellen luita ja lihaksia. Ruoansulatuskin tulee vastaan aikanaan, Heidi-ope lupaa.
– Jee, sanovat Matleena ja Inna kuorossa.
Kun leikki on oppimisen pohjana, jaksetaan innostua ruoansulatuksestakin.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
”Vanhemmat kyllä miettivät sitä, loppuuko lapsuus lyhyeen, kun eskari alkaa jo viisivuotiaana. On hyvä, että siitä keskusteltiin. Esikoulussa ja etenkin tässä kokeilussa korostuu leikin kautta oppiminen.”
Terhi Rintala
Elokuussa Suomessa aloitettiin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu, johon opetus- ja kulttuuriministeriö valitsi yhdeksi kokeilukunnaksi Kurikan.
– Kun tieto tästä tuli, toivoin heti, että pääsisimme mukaan, Iloniemen päiväkodin johtaja Johanna Kalakoski tunnustaa.
Kun Iloniemi vielä valittiin toiseksi Kurikasta mukana olevaksi päiväkodiksi, eskariopena työskennellyt Kalakoski haaveili siitä, että pääsisi itse vetämään kaksivuotista ryhmää. Kesän mittaan työkuviot muuttuivat, ja Kalakoskesta tuli päiväkodin johtaja.
– Meillä on hyvät ja taitavat esikouluopettajat molemmissa ryhmissä. Tuntuu mukavalta, jos pääsee joskus sijaistamaan jompaakumpaa, Johanna Kalakoski sanoo hymyillen.
Kaksivuotisen kokeiluryhmän rinnalla Iloniemen päiväkodissa jatkaa yksivuotinen esikouluryhmä.
Kokeilun aloitti vuonna 2016 syntyneiden ikäluokka. Ryhmässä on 20 lasta. Kiinnostusta olisi ollut Iloniemen päiväkodin ulkopuoleltakin, mutta osallistumismahdollisuutta tarjottiin omassa päiväkodissa jo oleville lapsille ja kahdelle sellaiselle lapselle, jotka eivät vielä olleet päivähoidon piirissä. Vain yksi jätti mahdollisuuden käyttämättä.
– Vanhemmat kyllä miettivät sitä, loppuuko lapsuus lyhyeen, kun eskari alkaa jo viisivuotiaana. On hyvä, että siitä keskusteltiin. Esikoulussa ja etenkin tässä kokeilussa korostuu leikin kautta oppiminen. Leikki on lapsen oppimisympäristö ja keskeinen väline uuden oppimiseen.
Kun esikoulu alkoi vuonna 2000, ajatukset sen sisällöstä olivat lähempänä koulumaisuutta.
– Meillä oli oppikirjoja, joita täytettiin. Nyt materiaali tehdään itse ja siinä hyödynnetään lasten omia kiinnostuksen kohteita.
Moni vanhemmista koki hyvänä, että kahden vuoden aikana on enemmän aikaa totutella koulun aloittamiseen ja kehittää sosiaalisia taitoja.
– Päiväkodin väelle se tarjoaa pidemmän ajan tehdä suunnitelmallista työtä, jos joku tarvitsee enemmän tukea taitojensa kanssa.
Eskariope Heidi Sillanpää korostaa ajan merkitystä.
– Taitoja saadaan harjoitella kaksi vuotta. Ei ole kiire.
Myös lapsilta kerättiin etukäteen ajatuksia siitä, miten he eskarin kokevat.
– Moni tuli pihalla puhumaan siitä, että meistäkin tulee eskarilaisia. Kun lapset ovat olleet innostuneita, vanhemmatkin ovat syttyneet asialle, Johanna Kalakoski sanoo.
Kokeiluryhmä nimettiin Iloniemen päiväkodissa Kissankäpäläksi. Se jakautuu vielä kolmeen pienryhmään - siniseen, punaiseen ja keltaiseen taloon. Matleena kuuluu punaiseen taloon ja Inna keltaiseen.
– Eskarissa tuntuu melkein koululaiselta, Matleena pohtii.
Tytöt eivät osaa ratkaista, mikä eskarissa on ollut mukavinta.
– Kaikki on ollut kivaa. Haluan oppia lukemaan, Matleena haaveilee.
– Niin mäkin. Osaan jo vähän, Inna lisää ja tapailee kirjaimia malliksi.
Parhaillaan Kissankäpälässä perehdytään kolmeen eri aihepiiriin 4-5 viikon jaksossa. Sinä aikana pienryhmät kiertävät ja toiminta vaihtuu sujuvasti.
– Jos joku aihepiiri kiinnostaa lapsia erityisesti, siihen voidaan perehtyä tarkemmin, Johanna Kalakoski kertoo.
Heidi Sillanpää varoitti vanhempia, että kotonakin on luvassa puhetta luurangoista. Yksi kolmesta aiheesta on tällä hetkellä ihmisen anatomia.
– Olemme piirtäneet paperille jokaisen hahmon ja lisänneet siihen vähitellen luita ja lihaksia. Ruoansulatuskin tulee vastaan aikanaan, Heidi-ope lupaa.
– Jee, sanovat Matleena ja Inna kuorossa.
Kun leikki on oppimisen pohjana, jaksetaan innostua ruoansulatuksestakin.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely