A-
A+
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi pidetyn palaverin henkeä kiittelivät vasemmalta Pasi Anteroinen, Anna-Kaisa Pusa, Sirpa Hakala-Ostensen, Heli Lintamo ja Juha Antikainen.
Kirsi Kuusisto
Kirsi Kuusisto
Kokemattomuus kuljettajana altistaa virheille, vaikka kokenutkin kuljettaja saattaa helposti yliarvioida omia ajotaitoja tai ottaa liikenteessä turhia riskejä. Liikenneturvan, LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan ja Kurikan kaupungin edustajat kokoontuivat Hotelli Kurikkaan viime viikolla pohtimaan yhdessä toimenpiteitä liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Liikenneturvallisuustilanne koko Etelä-Pohjanmaan alueella on hieman muuta maata huonompi. LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan toimitusjohtaja Juha Antikainen totesi tilanteen olleen Kurikan alueella huolestuttava.
– Erityisesti nuorten tilanne huolestuttaa. Liikenneturvallisuuden parantaminen on meille yhteinen haaste. Perustekeminen ei nyt riitä, totesi Antikainen.
Tieliikenneonnettomuuksien luvut puhuvat puolestaan. Vuonna 2020 Kurikan tieliikenteessä menehtyi kaksi ja loukkaantui 23 ihmistä. Nuoria (15 – 24 –vuotiaita) menehtyi yksi ja loukkaantui kuusi. Henkilövahinkojen määrä tosin laski edellisvuoden 2019 tasosta lähes kolmanneksella. Valtaosa henkilövahingoista tapahtui henkilöautoilijoille.
Liikenneturvan ja LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa tekevät yhteistyötä tämän syksyn ja ensi vuoden aikana teemalla ”Parahin päin!”. Kohderyhmänä ovat nuorten lisäksi työmatkaliikkujat sekä ikääntyvät kuljettajat.
Vilkasliikenteinen valtatie 3 ei ole Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroisen mukaan yksin syy Kurikan huolestuttavaan liikenneturvallisuustilanteeseen. Liikenneturvallisuus koostuu hänen mukaansa kolmesta asiasta: turvallisesta tiestöstä, kuljettajasta ja ajoneuvosta. Inhimillinen tekijä on mukana 90 prosentissa onnettomuuksista.
Kaupunginjohtaja Anna-Kaisa Pusa otti esille pääväyläverkostosta puuttuvan 70 kilometrin osuuden Jalasjärveltä Laihialle.
– Kaupungin näkökulmasta olisi tarpeen huomioida kokonaistilanne, ei pelkästään automääriä. Kolmostie on viennin ja ruuan väylä, jolla on jatkuvasti paljon raskasta liikennettä, totesi Pusa.
Osana Parahin päin! –teemaa Kurikan alueella toteutetaan mopoikäisille suunnattu liikenneturvallisuushanke keväällä 2022. Kolmen yhteistyötahon palaverissa, johon osallistui myös koulujen rehtoreita, oli korostunut liikenneturvallisuuden tietouden lisääminen jo hyvissä ajoin ennen ajokortti-ikää.
– Lasten vanhemmat ovat lasten ja nuorten liikenneturvallisuudessa tärkeässä roolissa, painotti Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heli Lintamo.
Tapaamisessa oli mietitty myös nuorten rohkeuden vahvistamista tehdä omia valintoja. Nuori kuljettaja saattaa pitää turvallisia valintoja tärkeinä, mutta tulee toimineeksi ryhmässä vastoin omia periaatteita.
Pasi Anteroinen selvensi Liikenneturvan kantaa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi ajokorttilain muuttamisesta. Keväälle 2022 suunnitellun muutoksen mukaan poikkeusluvista luovuttaisiin ja ajokortti-ikää laskettaisiin 18 vuodesta 17 ikävuoteen. Liikenneturva vastustaa ajokortti-iän laskemista ja toivoo, että asiaan perehdyttäisiin tarkemmin.
– Vuositasolla nyt ehdotetun rajoitetun ajo-oikeuden piiriin tulisi 30 000 alaikäistä kuljettajaa. Näin ollen alaikäisten kuljettajien määrä liikenteessä jopa kaksinkertaistuisi nykyisestä. Tämä lisää nuorten liikenneonnettomuuksia ja heikentää nuorten turvallisuutta.
Ensimmäistä vuottaan ajavien liikennevahinkomäärä suhteutettuna ajokorttien määrään on vakuutustilastojen mukaan kolminkertainen verrattuna kolme vuotta ajaneisiin. Liikenneturvan kanta onkin, että mikäli ajokortti-ikä lasketaan 17 vuoteen, pitää alaikäisen ajamista tukea erilaisin koulutuksellisin ja ajamista rajoittavin keinoin esimerkiksi yöaikaan.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi pidetyn palaverin henkeä kiittelivät vasemmalta Pasi Anteroinen, Anna-Kaisa Pusa, Sirpa Hakala-Ostensen, Heli Lintamo ja Juha Antikainen.
Kirsi Kuusisto
Kirsi Kuusisto
Kokemattomuus kuljettajana altistaa virheille, vaikka kokenutkin kuljettaja saattaa helposti yliarvioida omia ajotaitoja tai ottaa liikenteessä turhia riskejä. Liikenneturvan, LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan ja Kurikan kaupungin edustajat kokoontuivat Hotelli Kurikkaan viime viikolla pohtimaan yhdessä toimenpiteitä liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Liikenneturvallisuustilanne koko Etelä-Pohjanmaan alueella on hieman muuta maata huonompi. LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan toimitusjohtaja Juha Antikainen totesi tilanteen olleen Kurikan alueella huolestuttava.
– Erityisesti nuorten tilanne huolestuttaa. Liikenneturvallisuuden parantaminen on meille yhteinen haaste. Perustekeminen ei nyt riitä, totesi Antikainen.
Tieliikenneonnettomuuksien luvut puhuvat puolestaan. Vuonna 2020 Kurikan tieliikenteessä menehtyi kaksi ja loukkaantui 23 ihmistä. Nuoria (15 – 24 –vuotiaita) menehtyi yksi ja loukkaantui kuusi. Henkilövahinkojen määrä tosin laski edellisvuoden 2019 tasosta lähes kolmanneksella. Valtaosa henkilövahingoista tapahtui henkilöautoilijoille.
Liikenneturvan ja LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa tekevät yhteistyötä tämän syksyn ja ensi vuoden aikana teemalla ”Parahin päin!”. Kohderyhmänä ovat nuorten lisäksi työmatkaliikkujat sekä ikääntyvät kuljettajat.
Vilkasliikenteinen valtatie 3 ei ole Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroisen mukaan yksin syy Kurikan huolestuttavaan liikenneturvallisuustilanteeseen. Liikenneturvallisuus koostuu hänen mukaansa kolmesta asiasta: turvallisesta tiestöstä, kuljettajasta ja ajoneuvosta. Inhimillinen tekijä on mukana 90 prosentissa onnettomuuksista.
Kaupunginjohtaja Anna-Kaisa Pusa otti esille pääväyläverkostosta puuttuvan 70 kilometrin osuuden Jalasjärveltä Laihialle.
– Kaupungin näkökulmasta olisi tarpeen huomioida kokonaistilanne, ei pelkästään automääriä. Kolmostie on viennin ja ruuan väylä, jolla on jatkuvasti paljon raskasta liikennettä, totesi Pusa.
Osana Parahin päin! –teemaa Kurikan alueella toteutetaan mopoikäisille suunnattu liikenneturvallisuushanke keväällä 2022. Kolmen yhteistyötahon palaverissa, johon osallistui myös koulujen rehtoreita, oli korostunut liikenneturvallisuuden tietouden lisääminen jo hyvissä ajoin ennen ajokortti-ikää.
– Lasten vanhemmat ovat lasten ja nuorten liikenneturvallisuudessa tärkeässä roolissa, painotti Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heli Lintamo.
Tapaamisessa oli mietitty myös nuorten rohkeuden vahvistamista tehdä omia valintoja. Nuori kuljettaja saattaa pitää turvallisia valintoja tärkeinä, mutta tulee toimineeksi ryhmässä vastoin omia periaatteita.
Pasi Anteroinen selvensi Liikenneturvan kantaa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi ajokorttilain muuttamisesta. Keväälle 2022 suunnitellun muutoksen mukaan poikkeusluvista luovuttaisiin ja ajokortti-ikää laskettaisiin 18 vuodesta 17 ikävuoteen. Liikenneturva vastustaa ajokortti-iän laskemista ja toivoo, että asiaan perehdyttäisiin tarkemmin.
– Vuositasolla nyt ehdotetun rajoitetun ajo-oikeuden piiriin tulisi 30 000 alaikäistä kuljettajaa. Näin ollen alaikäisten kuljettajien määrä liikenteessä jopa kaksinkertaistuisi nykyisestä. Tämä lisää nuorten liikenneonnettomuuksia ja heikentää nuorten turvallisuutta.
Ensimmäistä vuottaan ajavien liikennevahinkomäärä suhteutettuna ajokorttien määrään on vakuutustilastojen mukaan kolminkertainen verrattuna kolme vuotta ajaneisiin. Liikenneturvan kanta onkin, että mikäli ajokortti-ikä lasketaan 17 vuoteen, pitää alaikäisen ajamista tukea erilaisin koulutuksellisin ja ajamista rajoittavin keinoin esimerkiksi yöaikaan.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi pidetyn palaverin henkeä kiittelivät vasemmalta Pasi Anteroinen, Anna-Kaisa Pusa, Sirpa Hakala-Ostensen, Heli Lintamo ja Juha Antikainen.
Kirsi Kuusisto
Kirsi Kuusisto
Kokemattomuus kuljettajana altistaa virheille, vaikka kokenutkin kuljettaja saattaa helposti yliarvioida omia ajotaitoja tai ottaa liikenteessä turhia riskejä. Liikenneturvan, LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan ja Kurikan kaupungin edustajat kokoontuivat Hotelli Kurikkaan viime viikolla pohtimaan yhdessä toimenpiteitä liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Liikenneturvallisuustilanne koko Etelä-Pohjanmaan alueella on hieman muuta maata huonompi. LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan toimitusjohtaja Juha Antikainen totesi tilanteen olleen Kurikan alueella huolestuttava.
– Erityisesti nuorten tilanne huolestuttaa. Liikenneturvallisuuden parantaminen on meille yhteinen haaste. Perustekeminen ei nyt riitä, totesi Antikainen.
Tieliikenneonnettomuuksien luvut puhuvat puolestaan. Vuonna 2020 Kurikan tieliikenteessä menehtyi kaksi ja loukkaantui 23 ihmistä. Nuoria (15 – 24 –vuotiaita) menehtyi yksi ja loukkaantui kuusi. Henkilövahinkojen määrä tosin laski edellisvuoden 2019 tasosta lähes kolmanneksella. Valtaosa henkilövahingoista tapahtui henkilöautoilijoille.
Liikenneturvan ja LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa tekevät yhteistyötä tämän syksyn ja ensi vuoden aikana teemalla ”Parahin päin!”. Kohderyhmänä ovat nuorten lisäksi työmatkaliikkujat sekä ikääntyvät kuljettajat.
Vilkasliikenteinen valtatie 3 ei ole Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroisen mukaan yksin syy Kurikan huolestuttavaan liikenneturvallisuustilanteeseen. Liikenneturvallisuus koostuu hänen mukaansa kolmesta asiasta: turvallisesta tiestöstä, kuljettajasta ja ajoneuvosta. Inhimillinen tekijä on mukana 90 prosentissa onnettomuuksista.
Kaupunginjohtaja Anna-Kaisa Pusa otti esille pääväyläverkostosta puuttuvan 70 kilometrin osuuden Jalasjärveltä Laihialle.
– Kaupungin näkökulmasta olisi tarpeen huomioida kokonaistilanne, ei pelkästään automääriä. Kolmostie on viennin ja ruuan väylä, jolla on jatkuvasti paljon raskasta liikennettä, totesi Pusa.
Osana Parahin päin! –teemaa Kurikan alueella toteutetaan mopoikäisille suunnattu liikenneturvallisuushanke keväällä 2022. Kolmen yhteistyötahon palaverissa, johon osallistui myös koulujen rehtoreita, oli korostunut liikenneturvallisuuden tietouden lisääminen jo hyvissä ajoin ennen ajokortti-ikää.
– Lasten vanhemmat ovat lasten ja nuorten liikenneturvallisuudessa tärkeässä roolissa, painotti Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heli Lintamo.
Tapaamisessa oli mietitty myös nuorten rohkeuden vahvistamista tehdä omia valintoja. Nuori kuljettaja saattaa pitää turvallisia valintoja tärkeinä, mutta tulee toimineeksi ryhmässä vastoin omia periaatteita.
Pasi Anteroinen selvensi Liikenneturvan kantaa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi ajokorttilain muuttamisesta. Keväälle 2022 suunnitellun muutoksen mukaan poikkeusluvista luovuttaisiin ja ajokortti-ikää laskettaisiin 18 vuodesta 17 ikävuoteen. Liikenneturva vastustaa ajokortti-iän laskemista ja toivoo, että asiaan perehdyttäisiin tarkemmin.
– Vuositasolla nyt ehdotetun rajoitetun ajo-oikeuden piiriin tulisi 30 000 alaikäistä kuljettajaa. Näin ollen alaikäisten kuljettajien määrä liikenteessä jopa kaksinkertaistuisi nykyisestä. Tämä lisää nuorten liikenneonnettomuuksia ja heikentää nuorten turvallisuutta.
Ensimmäistä vuottaan ajavien liikennevahinkomäärä suhteutettuna ajokorttien määrään on vakuutustilastojen mukaan kolminkertainen verrattuna kolme vuotta ajaneisiin. Liikenneturvan kanta onkin, että mikäli ajokortti-ikä lasketaan 17 vuoteen, pitää alaikäisen ajamista tukea erilaisin koulutuksellisin ja ajamista rajoittavin keinoin esimerkiksi yöaikaan.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely