A-
A+
Jari Vierula
Peräseinäjoen Kalajärven eteläpuolella uusitaan parhaillaan kahta täyttökanavan ylittävää siltaa. Kreate Oy:n sillanrakentaminen ja -korjausyksikkö kunnostaa Järvitien ja Peränevantien sillat. Kyseiset tiet ovat siltojen kohdilta poikki kunnostustöiden ajan, eli autoliikenteen lisäksi Kalajärven ympäri kulkevaa pyörälenkkiä ei nyt pääse ajamaan täyttökanavan yli.
Siltatyöt alkoivat kesäkuussa ja jatkuvat myöhään syksylle saakka. Siltojen kunnostustyön on tilannut Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
– Tilaaja on antanut mahdollisuuden tehdä viimeistelytöitä vielä ensi kesänäkin, mutta aiomme saada kaikki työt valmiiksi jo lokakuuhun mennessä, arveli siltakohteen vastaava työnjohtaja Tero Haaramäki Kreatesta.
Järvitien silta ja siitä noin 1,5 kilometrin etäisyydellä oleva Peränevantien silta ovat täysin samanlaisia. Sillat kaipasivat jo remonttia.
– Elementtikantiset sillat ovat valmistuneet 70-luvulla. Betoni oli jo pahoin rapautunutta, Haaramäki totesi.
Siltojen vanhat kannet puretaan ja uusitaan. Nykyiset välituet jäävät paikoilleen ja niiden päälle asennetaan uudet teräspalkit. Keskimmäiselle välituelle tehdään kuorivalu. Sillat ja niiden päät asfaltoidaan ja asennetaan kaiteet. Siltojen korkeus kasvaa hieman, mutta tulopenkereet tasataan, jolloin silloille tulee sopivat nousut.
– Urakan vaativuutta lisää se, että keskituen kuorivalu tehdään vedenalaisena työnä. Keskitukeen lisätään noin 25 sentin kerros betonia kuorivaluna alhaalta ylös asti, Haaramäki tarkentaa.
Muuten täyttökanavan siltojen rakentaminen on Haaramäen mukaan aivan tavallista sillanrakentamista. Tähän asti kaikki on sujunut hyvin, eikä ikäviä yllätyksiä ole rakentamisessa tullut vastaan.
– Järvitien sillan kannen muotti on valmis ja Peränevantiellä muottityöt käynnistyivät. Siltoja kunnostetaan rinta rinnan ja molemmat valmistuvat samaan aikaan.
Valmistuttuaan molempien siltojen päällysrakenteet kestävät 76 tonnin ajoneuvon painon, eli sillat eivät vaadi painorajoitusta. Haaramäen mukaan siltojen kantavuus on valmistuttuaan täysin samaa luokkaa, kuin isompien teiden silloilla.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on Kalajärven tekoaltaan vesioikeudellisen luvan haltija ja vastaa myös täyttökanavan siltojen kunnostamisesta.
Siltojen kunnostustyön kustannusarvio on noin 700 000 euroa.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Jari Vierula
Peräseinäjoen Kalajärven eteläpuolella uusitaan parhaillaan kahta täyttökanavan ylittävää siltaa. Kreate Oy:n sillanrakentaminen ja -korjausyksikkö kunnostaa Järvitien ja Peränevantien sillat. Kyseiset tiet ovat siltojen kohdilta poikki kunnostustöiden ajan, eli autoliikenteen lisäksi Kalajärven ympäri kulkevaa pyörälenkkiä ei nyt pääse ajamaan täyttökanavan yli.
Siltatyöt alkoivat kesäkuussa ja jatkuvat myöhään syksylle saakka. Siltojen kunnostustyön on tilannut Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
– Tilaaja on antanut mahdollisuuden tehdä viimeistelytöitä vielä ensi kesänäkin, mutta aiomme saada kaikki työt valmiiksi jo lokakuuhun mennessä, arveli siltakohteen vastaava työnjohtaja Tero Haaramäki Kreatesta.
Järvitien silta ja siitä noin 1,5 kilometrin etäisyydellä oleva Peränevantien silta ovat täysin samanlaisia. Sillat kaipasivat jo remonttia.
– Elementtikantiset sillat ovat valmistuneet 70-luvulla. Betoni oli jo pahoin rapautunutta, Haaramäki totesi.
Siltojen vanhat kannet puretaan ja uusitaan. Nykyiset välituet jäävät paikoilleen ja niiden päälle asennetaan uudet teräspalkit. Keskimmäiselle välituelle tehdään kuorivalu. Sillat ja niiden päät asfaltoidaan ja asennetaan kaiteet. Siltojen korkeus kasvaa hieman, mutta tulopenkereet tasataan, jolloin silloille tulee sopivat nousut.
– Urakan vaativuutta lisää se, että keskituen kuorivalu tehdään vedenalaisena työnä. Keskitukeen lisätään noin 25 sentin kerros betonia kuorivaluna alhaalta ylös asti, Haaramäki tarkentaa.
Muuten täyttökanavan siltojen rakentaminen on Haaramäen mukaan aivan tavallista sillanrakentamista. Tähän asti kaikki on sujunut hyvin, eikä ikäviä yllätyksiä ole rakentamisessa tullut vastaan.
– Järvitien sillan kannen muotti on valmis ja Peränevantiellä muottityöt käynnistyivät. Siltoja kunnostetaan rinta rinnan ja molemmat valmistuvat samaan aikaan.
Valmistuttuaan molempien siltojen päällysrakenteet kestävät 76 tonnin ajoneuvon painon, eli sillat eivät vaadi painorajoitusta. Haaramäen mukaan siltojen kantavuus on valmistuttuaan täysin samaa luokkaa, kuin isompien teiden silloilla.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on Kalajärven tekoaltaan vesioikeudellisen luvan haltija ja vastaa myös täyttökanavan siltojen kunnostamisesta.
Siltojen kunnostustyön kustannusarvio on noin 700 000 euroa.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Jari Vierula
Peräseinäjoen Kalajärven eteläpuolella uusitaan parhaillaan kahta täyttökanavan ylittävää siltaa. Kreate Oy:n sillanrakentaminen ja -korjausyksikkö kunnostaa Järvitien ja Peränevantien sillat. Kyseiset tiet ovat siltojen kohdilta poikki kunnostustöiden ajan, eli autoliikenteen lisäksi Kalajärven ympäri kulkevaa pyörälenkkiä ei nyt pääse ajamaan täyttökanavan yli.
Siltatyöt alkoivat kesäkuussa ja jatkuvat myöhään syksylle saakka. Siltojen kunnostustyön on tilannut Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
– Tilaaja on antanut mahdollisuuden tehdä viimeistelytöitä vielä ensi kesänäkin, mutta aiomme saada kaikki työt valmiiksi jo lokakuuhun mennessä, arveli siltakohteen vastaava työnjohtaja Tero Haaramäki Kreatesta.
Järvitien silta ja siitä noin 1,5 kilometrin etäisyydellä oleva Peränevantien silta ovat täysin samanlaisia. Sillat kaipasivat jo remonttia.
– Elementtikantiset sillat ovat valmistuneet 70-luvulla. Betoni oli jo pahoin rapautunutta, Haaramäki totesi.
Siltojen vanhat kannet puretaan ja uusitaan. Nykyiset välituet jäävät paikoilleen ja niiden päälle asennetaan uudet teräspalkit. Keskimmäiselle välituelle tehdään kuorivalu. Sillat ja niiden päät asfaltoidaan ja asennetaan kaiteet. Siltojen korkeus kasvaa hieman, mutta tulopenkereet tasataan, jolloin silloille tulee sopivat nousut.
– Urakan vaativuutta lisää se, että keskituen kuorivalu tehdään vedenalaisena työnä. Keskitukeen lisätään noin 25 sentin kerros betonia kuorivaluna alhaalta ylös asti, Haaramäki tarkentaa.
Muuten täyttökanavan siltojen rakentaminen on Haaramäen mukaan aivan tavallista sillanrakentamista. Tähän asti kaikki on sujunut hyvin, eikä ikäviä yllätyksiä ole rakentamisessa tullut vastaan.
– Järvitien sillan kannen muotti on valmis ja Peränevantiellä muottityöt käynnistyivät. Siltoja kunnostetaan rinta rinnan ja molemmat valmistuvat samaan aikaan.
Valmistuttuaan molempien siltojen päällysrakenteet kestävät 76 tonnin ajoneuvon painon, eli sillat eivät vaadi painorajoitusta. Haaramäen mukaan siltojen kantavuus on valmistuttuaan täysin samaa luokkaa, kuin isompien teiden silloilla.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on Kalajärven tekoaltaan vesioikeudellisen luvan haltija ja vastaa myös täyttökanavan siltojen kunnostamisesta.
Siltojen kunnostustyön kustannusarvio on noin 700 000 euroa.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely