A-
A+
Diakoni Tarja Niemi esittelemässä kertakäyttöisiä kasvomaskeja, joita on jaossa vähävaraisille kappeliseurakunnan diakoniatoimistossa. Myös kangasmaskeja on tulossa jaettavaksi.
Jari Vierula
Jari Vierula
Peräseinäjoen kappeliseurakunnan diakoniatoimistossa on saatavilla kasvomaskeja, joita Seinäjoen kaupunki jakaa haavoittuvimmassa asemassa oleville vähävaraisille yli 15-vuotiaille asukkailleen maksutta. Vähävaraisille tarkoitettuja kasvomaskeja on Peräseinäjoella saatavissa myös Peräseinäjoen kirjastossa.
Diakoni Tarja Niemi sanoo, että kasvomaskeilla on jo ollut menekkiä. Kertakäyttöisiä maskeja jaetaan 10 kappaleen pakkauksessa yhtä henkilöä kohden. Diakoniatoimistosta saa maskin asiakaskäynnin yhteydessä.
– Myöhemmin on tulossa myös pestäviä kangasmaskeja, joita jaetaan neljä kappaletta henkilölle, Niemi tarkentaa.
Kasvomaskit on suunnattu vähävaraisille henkilöille. Niemi toteaa, että hän ei tarkista erikseen jokaisen maskinhakijan tulotasoa.
– Uskon ja luotan siihen, että vuosien mittaan ihmiset ja heidän elämäntilanteensa ovat tulleet jo tutuiksi, hyvä vain, että maskeja haetaan ja niitä käytetään.
Kappeliseurakunnan diakoniatoimisto sijaitsee palvelutoimistossa seurakuntatalon tiloissa. Diakoniatoimisto palvelee toistaiseksi ajanvarausperiaatteella.
Koronapandemia toi diakoniatoimistolle lisätöitä, sillä keväällä aloitettu Seinäjoen kaupungin riskiryhmäläisille ja yli 70-vuotiaille tarkoitettu kauppa-apupalvelu toteutettiin Peräseinäjoella kappeliseurakunnan kautta. Kauppa-apupalvelu loppui kesäkuussa, kun koronarajoitukset lievenivät. Kauppa-apupalvelun aikaan diakoniatoimiston puhelin oli kovassa käytössä.
– Soitimme kaksi kertaa viikossa palvelun piiriin ilmoittautuneille ja otimme ylös kauppalistat. Lisäksi monet riskiryhmäläisten ja ikäihmisten lähiomaiset kyselivät puhelimitse lisätietoja palvelusta.
Peräseinäjoella kauppa-apupalvelun piiriin ilmoittautui 23 riskiryhmäläistä. Mukana kauppapussien keräilyssä ja jakelussa oli neljä vapaaehtoista ja neljä kappeliseurakunnan työntekijää. Niemi sanoo, että kauppa-apupalvelun järjestelyt onnistuivat ja palvelusta tuli hyvää palautetta.
Diakoniatoimisto auttaa ihmistä myös taloudellisessa ahdingossa. Koronapandemia ei ole Niemen mukaan aiheuttanut taloudellista apua hakevien asiakasmäärän lisäystä.
– Ehkä se johtuu siitäkin, että diakoniatoimistoon hakeutuvat ihmiset ovat useimmiten tottuneet elämään niukoilla rahavaroilla. Arvelisin, että koronan aiheuttamat taloudelliset ahdingot tulevat näkymään vähän viiveellä, Niemi pohtii.
Perustoimeentuloon liittyvissä vaikeuksissa on ensisijaisesti otettava yhteyttä Kelaan ja kaupungin sosiaalitoimeen, joissa katsotaan ne etuisuudet ja tukimuodot, joihin kukin kansalainen on oikeutettu.
– Jos tilanne on se, että sähköt ovat katkeamassa maksamattoman laskun vuoksi tai rahat eivät riitä ruokaan, niin yritämme löytää apua. Rahaa emme jaa, mutta voimme tarjota apua esimerkiksi maksusitoumuksella ruokakauppaan. Taloudellinen apu on osa diakonista apua ja tukea, mutta aivan yhtä tärkeää on nähdä asiakkaan kokonaistilanne ja uskaltaa kysyä: mitä sinulle kuuluu, kuinka jaksat?
Niemi lisää, että diakoniatyöntekijät ovat seurakuntalaisia varten.
– Jo omasta kokemuksesta tiedämme, että keskustelu toisen kanssa elämäntilanteen kiemuroista ja haasteista auttaa. Toisen ihmisen kuunteleminen ja hänen kanssaan kulkeminen hetken samaa matkaa on arvokasta ja antoisaa, Tarja Niemi pohtii.
– Talouteen liittyvien murheiden lisäksi on paljon asioita, yksinäisyyttä, sairautta, pelkoja, surua ja menetyksiä, joista diakoniatoimistossa keskustellaan. Aina jokin keino löytyy päästä asiassa eteenpäin ja nähdä valoa edessäpäin. Niemi kannustaa avuntarpeessa olevia ajoissa ottamaan yhteyttä diakoniatoimistoon, sillä usein ihmiset tulevat kertomaan huolistaan vasta siinä vaiheessa, kun tilanne on ehtinyt jo huonoksi.
– Pitkittyessään asiat yleensä mutkistuvat entisestään. Niemi muistuttaa vielä, että diakoniatyössä asiointi on luottamuksellista ja diakoniatyöntekijä on käydyistä keskusteluista aina vaitiolovelvollinen.
Hän on huomannut koronan olevan nyt monien ajatuksissa, sillä tuskinpa ensimmäistäkään asiakaskohtaamista on viime kuukausina ollut ilman, ettei koronasta olisi ollut puhetta.
– Toiset eivät ole koronasta lainkaan huolissaan, toiset ovat hyvinkin peloissaan ja ahdistuneita. Kyllä minua huolettaa erityisesti yksinäisyyden kokemisen lisääntyminen koronan aiheuttamien tapaamisrajoitusten vuoksi. Tiedän, että esimerkiksi palvelukeskuksissa ja hoivalaitoksissa tehdään työtä sydämellä ja arvostavasti, mutta asukkailla on luonnollisesti ollut ikävä rakkaitaan ja läheisiään.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Diakoni Tarja Niemi esittelemässä kertakäyttöisiä kasvomaskeja, joita on jaossa vähävaraisille kappeliseurakunnan diakoniatoimistossa. Myös kangasmaskeja on tulossa jaettavaksi.
Jari Vierula
Jari Vierula
Peräseinäjoen kappeliseurakunnan diakoniatoimistossa on saatavilla kasvomaskeja, joita Seinäjoen kaupunki jakaa haavoittuvimmassa asemassa oleville vähävaraisille yli 15-vuotiaille asukkailleen maksutta. Vähävaraisille tarkoitettuja kasvomaskeja on Peräseinäjoella saatavissa myös Peräseinäjoen kirjastossa.
Diakoni Tarja Niemi sanoo, että kasvomaskeilla on jo ollut menekkiä. Kertakäyttöisiä maskeja jaetaan 10 kappaleen pakkauksessa yhtä henkilöä kohden. Diakoniatoimistosta saa maskin asiakaskäynnin yhteydessä.
– Myöhemmin on tulossa myös pestäviä kangasmaskeja, joita jaetaan neljä kappaletta henkilölle, Niemi tarkentaa.
Kasvomaskit on suunnattu vähävaraisille henkilöille. Niemi toteaa, että hän ei tarkista erikseen jokaisen maskinhakijan tulotasoa.
– Uskon ja luotan siihen, että vuosien mittaan ihmiset ja heidän elämäntilanteensa ovat tulleet jo tutuiksi, hyvä vain, että maskeja haetaan ja niitä käytetään.
Kappeliseurakunnan diakoniatoimisto sijaitsee palvelutoimistossa seurakuntatalon tiloissa. Diakoniatoimisto palvelee toistaiseksi ajanvarausperiaatteella.
Koronapandemia toi diakoniatoimistolle lisätöitä, sillä keväällä aloitettu Seinäjoen kaupungin riskiryhmäläisille ja yli 70-vuotiaille tarkoitettu kauppa-apupalvelu toteutettiin Peräseinäjoella kappeliseurakunnan kautta. Kauppa-apupalvelu loppui kesäkuussa, kun koronarajoitukset lievenivät. Kauppa-apupalvelun aikaan diakoniatoimiston puhelin oli kovassa käytössä.
– Soitimme kaksi kertaa viikossa palvelun piiriin ilmoittautuneille ja otimme ylös kauppalistat. Lisäksi monet riskiryhmäläisten ja ikäihmisten lähiomaiset kyselivät puhelimitse lisätietoja palvelusta.
Peräseinäjoella kauppa-apupalvelun piiriin ilmoittautui 23 riskiryhmäläistä. Mukana kauppapussien keräilyssä ja jakelussa oli neljä vapaaehtoista ja neljä kappeliseurakunnan työntekijää. Niemi sanoo, että kauppa-apupalvelun järjestelyt onnistuivat ja palvelusta tuli hyvää palautetta.
Diakoniatoimisto auttaa ihmistä myös taloudellisessa ahdingossa. Koronapandemia ei ole Niemen mukaan aiheuttanut taloudellista apua hakevien asiakasmäärän lisäystä.
– Ehkä se johtuu siitäkin, että diakoniatoimistoon hakeutuvat ihmiset ovat useimmiten tottuneet elämään niukoilla rahavaroilla. Arvelisin, että koronan aiheuttamat taloudelliset ahdingot tulevat näkymään vähän viiveellä, Niemi pohtii.
Perustoimeentuloon liittyvissä vaikeuksissa on ensisijaisesti otettava yhteyttä Kelaan ja kaupungin sosiaalitoimeen, joissa katsotaan ne etuisuudet ja tukimuodot, joihin kukin kansalainen on oikeutettu.
– Jos tilanne on se, että sähköt ovat katkeamassa maksamattoman laskun vuoksi tai rahat eivät riitä ruokaan, niin yritämme löytää apua. Rahaa emme jaa, mutta voimme tarjota apua esimerkiksi maksusitoumuksella ruokakauppaan. Taloudellinen apu on osa diakonista apua ja tukea, mutta aivan yhtä tärkeää on nähdä asiakkaan kokonaistilanne ja uskaltaa kysyä: mitä sinulle kuuluu, kuinka jaksat?
Niemi lisää, että diakoniatyöntekijät ovat seurakuntalaisia varten.
– Jo omasta kokemuksesta tiedämme, että keskustelu toisen kanssa elämäntilanteen kiemuroista ja haasteista auttaa. Toisen ihmisen kuunteleminen ja hänen kanssaan kulkeminen hetken samaa matkaa on arvokasta ja antoisaa, Tarja Niemi pohtii.
– Talouteen liittyvien murheiden lisäksi on paljon asioita, yksinäisyyttä, sairautta, pelkoja, surua ja menetyksiä, joista diakoniatoimistossa keskustellaan. Aina jokin keino löytyy päästä asiassa eteenpäin ja nähdä valoa edessäpäin. Niemi kannustaa avuntarpeessa olevia ajoissa ottamaan yhteyttä diakoniatoimistoon, sillä usein ihmiset tulevat kertomaan huolistaan vasta siinä vaiheessa, kun tilanne on ehtinyt jo huonoksi.
– Pitkittyessään asiat yleensä mutkistuvat entisestään. Niemi muistuttaa vielä, että diakoniatyössä asiointi on luottamuksellista ja diakoniatyöntekijä on käydyistä keskusteluista aina vaitiolovelvollinen.
Hän on huomannut koronan olevan nyt monien ajatuksissa, sillä tuskinpa ensimmäistäkään asiakaskohtaamista on viime kuukausina ollut ilman, ettei koronasta olisi ollut puhetta.
– Toiset eivät ole koronasta lainkaan huolissaan, toiset ovat hyvinkin peloissaan ja ahdistuneita. Kyllä minua huolettaa erityisesti yksinäisyyden kokemisen lisääntyminen koronan aiheuttamien tapaamisrajoitusten vuoksi. Tiedän, että esimerkiksi palvelukeskuksissa ja hoivalaitoksissa tehdään työtä sydämellä ja arvostavasti, mutta asukkailla on luonnollisesti ollut ikävä rakkaitaan ja läheisiään.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Diakoni Tarja Niemi esittelemässä kertakäyttöisiä kasvomaskeja, joita on jaossa vähävaraisille kappeliseurakunnan diakoniatoimistossa. Myös kangasmaskeja on tulossa jaettavaksi.
Jari Vierula
Jari Vierula
Peräseinäjoen kappeliseurakunnan diakoniatoimistossa on saatavilla kasvomaskeja, joita Seinäjoen kaupunki jakaa haavoittuvimmassa asemassa oleville vähävaraisille yli 15-vuotiaille asukkailleen maksutta. Vähävaraisille tarkoitettuja kasvomaskeja on Peräseinäjoella saatavissa myös Peräseinäjoen kirjastossa.
Diakoni Tarja Niemi sanoo, että kasvomaskeilla on jo ollut menekkiä. Kertakäyttöisiä maskeja jaetaan 10 kappaleen pakkauksessa yhtä henkilöä kohden. Diakoniatoimistosta saa maskin asiakaskäynnin yhteydessä.
– Myöhemmin on tulossa myös pestäviä kangasmaskeja, joita jaetaan neljä kappaletta henkilölle, Niemi tarkentaa.
Kasvomaskit on suunnattu vähävaraisille henkilöille. Niemi toteaa, että hän ei tarkista erikseen jokaisen maskinhakijan tulotasoa.
– Uskon ja luotan siihen, että vuosien mittaan ihmiset ja heidän elämäntilanteensa ovat tulleet jo tutuiksi, hyvä vain, että maskeja haetaan ja niitä käytetään.
Kappeliseurakunnan diakoniatoimisto sijaitsee palvelutoimistossa seurakuntatalon tiloissa. Diakoniatoimisto palvelee toistaiseksi ajanvarausperiaatteella.
Koronapandemia toi diakoniatoimistolle lisätöitä, sillä keväällä aloitettu Seinäjoen kaupungin riskiryhmäläisille ja yli 70-vuotiaille tarkoitettu kauppa-apupalvelu toteutettiin Peräseinäjoella kappeliseurakunnan kautta. Kauppa-apupalvelu loppui kesäkuussa, kun koronarajoitukset lievenivät. Kauppa-apupalvelun aikaan diakoniatoimiston puhelin oli kovassa käytössä.
– Soitimme kaksi kertaa viikossa palvelun piiriin ilmoittautuneille ja otimme ylös kauppalistat. Lisäksi monet riskiryhmäläisten ja ikäihmisten lähiomaiset kyselivät puhelimitse lisätietoja palvelusta.
Peräseinäjoella kauppa-apupalvelun piiriin ilmoittautui 23 riskiryhmäläistä. Mukana kauppapussien keräilyssä ja jakelussa oli neljä vapaaehtoista ja neljä kappeliseurakunnan työntekijää. Niemi sanoo, että kauppa-apupalvelun järjestelyt onnistuivat ja palvelusta tuli hyvää palautetta.
Diakoniatoimisto auttaa ihmistä myös taloudellisessa ahdingossa. Koronapandemia ei ole Niemen mukaan aiheuttanut taloudellista apua hakevien asiakasmäärän lisäystä.
– Ehkä se johtuu siitäkin, että diakoniatoimistoon hakeutuvat ihmiset ovat useimmiten tottuneet elämään niukoilla rahavaroilla. Arvelisin, että koronan aiheuttamat taloudelliset ahdingot tulevat näkymään vähän viiveellä, Niemi pohtii.
Perustoimeentuloon liittyvissä vaikeuksissa on ensisijaisesti otettava yhteyttä Kelaan ja kaupungin sosiaalitoimeen, joissa katsotaan ne etuisuudet ja tukimuodot, joihin kukin kansalainen on oikeutettu.
– Jos tilanne on se, että sähköt ovat katkeamassa maksamattoman laskun vuoksi tai rahat eivät riitä ruokaan, niin yritämme löytää apua. Rahaa emme jaa, mutta voimme tarjota apua esimerkiksi maksusitoumuksella ruokakauppaan. Taloudellinen apu on osa diakonista apua ja tukea, mutta aivan yhtä tärkeää on nähdä asiakkaan kokonaistilanne ja uskaltaa kysyä: mitä sinulle kuuluu, kuinka jaksat?
Niemi lisää, että diakoniatyöntekijät ovat seurakuntalaisia varten.
– Jo omasta kokemuksesta tiedämme, että keskustelu toisen kanssa elämäntilanteen kiemuroista ja haasteista auttaa. Toisen ihmisen kuunteleminen ja hänen kanssaan kulkeminen hetken samaa matkaa on arvokasta ja antoisaa, Tarja Niemi pohtii.
– Talouteen liittyvien murheiden lisäksi on paljon asioita, yksinäisyyttä, sairautta, pelkoja, surua ja menetyksiä, joista diakoniatoimistossa keskustellaan. Aina jokin keino löytyy päästä asiassa eteenpäin ja nähdä valoa edessäpäin. Niemi kannustaa avuntarpeessa olevia ajoissa ottamaan yhteyttä diakoniatoimistoon, sillä usein ihmiset tulevat kertomaan huolistaan vasta siinä vaiheessa, kun tilanne on ehtinyt jo huonoksi.
– Pitkittyessään asiat yleensä mutkistuvat entisestään. Niemi muistuttaa vielä, että diakoniatyössä asiointi on luottamuksellista ja diakoniatyöntekijä on käydyistä keskusteluista aina vaitiolovelvollinen.
Hän on huomannut koronan olevan nyt monien ajatuksissa, sillä tuskinpa ensimmäistäkään asiakaskohtaamista on viime kuukausina ollut ilman, ettei koronasta olisi ollut puhetta.
– Toiset eivät ole koronasta lainkaan huolissaan, toiset ovat hyvinkin peloissaan ja ahdistuneita. Kyllä minua huolettaa erityisesti yksinäisyyden kokemisen lisääntyminen koronan aiheuttamien tapaamisrajoitusten vuoksi. Tiedän, että esimerkiksi palvelukeskuksissa ja hoivalaitoksissa tehdään työtä sydämellä ja arvostavasti, mutta asukkailla on luonnollisesti ollut ikävä rakkaitaan ja läheisiään.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely